Τρίτη 28 Φεβρουαρίου 2023

Λίλα Σουλελέ: Θέσεις και προτάσεις για τους πλειστηριασμούς

Το μείζον θέμα των πλειστηριασμών αναλύει η υποψήφια βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ στο Νομό Ιωαννίνων και αναπληρώτρια συντονίστρια του Τομέα Δικαιοσύνης Λίλα Σουλελέ.

Παράλληλα αναλύει την πρόταση του κόμματός της ενώ σημειώνει ότι απαιτείται άμεσα νομοθετική ρύθμιση για την προστασία των δανειοληπτών.

Αναλυτικά αναφέρει:

Προσπαθώντας να μιλήσουμε για το μείζον ζήτημα των πλειστηριασμών, θα κάνουμε αρχικά μια σύντομη επεξηγηματική αναδρομή στο παρελθόν: Ήταν το 2010 όταν, με το νόμο Κατσέλη, ανετράπη μια αναδιανομή πλούτου με την ανακοπή των πλειστηριασμών και τη δυνατότητα των οφειλετών να προσέρχονται στα δικαστήρια προκειμένου να ρυθμίσουν τις οφειλές τους, προσκομίζοντας τα απαραίτητα δικαιολογητικά που αποδείκνυαν την αδυναμία τους να σταθούν στο ύψος του μέχρι τότε δανείου τους. Ο νόμος Κατσέλη ενισχύθηκε και εμπλουτίστηκε με το νόμο Σταθάκη από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ το 2015, με επέκταση της προστασίας της πρώτης κατοικίας στους ελεύθερους επαγγελματίες και επιτηδευματίες απο χρέη προς τράπεζες, ιδιώτες αλλά και προς το δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία. Η δράση αυτή είχε σαν αποτέλεσμα να είναι πλήρως προστατευμένος ο ευάλωτος δανειολήπτης εφόσον τεκμηρίωνε την αδυναμία του. Ο νόμος τέθηκε σε ισχύ έως και το Δεκέμβριο του 2019 ενώ παρατάθηκε έως τον Οκτώβριο του 2020 λόγω κορωνοϊού.

Ο Οκτώβριος του 2020, μήνας ορόσημο για το εν λόγω ζήτημα, ήταν και ό μήνας όπου υπερψηφίστηκε ο Πτωχευτικός Κώδικας 4738/2020. Αντιλαμβανόμενος το κύμα κοινωνικών ανακατατάξεων και προβλημάτων που θα δημιουργούσε, ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ κατέθεσε πρόταση μομφής στη Βουλή. Συμπληρωματικά με τον Πτωχευτικό Κώδικα, το «Σχέδιο Ηρακλής» με το οποίο τα κόκκινα δάνεια πωλούνται από τις τράπεζες στα funds αφορολόγητα και όχι με τους νόμιμους φόρους, όπως θα ήταν τουλάχιστον το απαιτητό, το νομοσχέδιο αυτό προβλέπει την απώλεια της ιδιοκτησίας αφ΄ης στιγμής γίνει παύση πληρωμής από τον ιδιοκτήτη, ο οποίος καλείται πλέον να ¨διαπραγματευτεί» με το Fund ή τον servicer που έχει αγοράσει το δάνειό του σε εξευτελιστικό συνήθως ποσοστό, 15% ή ακόμα και λιγότερο της ονομαστικής του αξίας, σε δυσμενές καθεστώς διαπραγμάτευσης ωστόσο, αφού μετά και την ταφόπλακα της απόφασης του Αρείου Πάγου αφενός καταργείται η υποχρεωτικότητα του servicer να διαπραγματευτεί με το δανειολήπτη, αφ’ ετέρου ζητείται από το δεύτερο το 100% του ποσού για το 15% που έχει πληρώσει ο servicer, ΑΦΟΡΟΛΟΓΗΤΑ ΚΙΟΛΑΣ, για να αγοράσει το δάνειό του.

Στην ολοκληρωμένη πρότασή του ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ επιμένει και τονίζει δύο σημεία τα οποία δεσμεύεται και να επανορθώσει: αρχικά την επαναφορά νομικής προστασίας της Α’ κατοικίας και ταυτόχρονα την υποχρεωτικότητα του πιστωτή να διαπραγματευτεί με το δανειολήπτη, όπου αν ο δεύτερος ανταποκριθεί τότε η προστασία του είναι εξασφαλισμένη. Καταθέσαμε άμεση νομοθετική ρύθμιση προκειμένου ο δανειολήπτης να μαθαίνει σε ποια τιμή μεταβιβάστηκε το δάνειό του. Κάτι τέτοιο θα δώσει τη δυνατότητα σε περίπτωση δικαστικού ελέγχου να ελέγχεται, όχι μόνο η βιωσιμότητα της προτεινόμενης λύσης στα πλαίσια ενός εξωδικαστικού συμβιβασμού, αλλά και το ίδιο το fund ή η τράπεζα ή ο servicer αν προχωρούν σε καταχρηστικές μεταβιβάσεις και αν παραβιάζουν τη συνταγματικά κατοχυρωμένη αρχή της αναλογικότητας και οι προτάσεις αυτές να είναι γνωστές και στους δανειολήπτες προκειμένου να μπορούν να πάρουν τις αποφάσεις τους.

Το να ξεσπιτωθεί ένας αριθμός που προσεγγίζει 700,000 δανειολήπτες, άνω του εκατομμυρίου συμπολιτών μας αν υπολογιστούν και τα λοιπά μέλη ενός νοικοκυριού, δεν είναι εκτελεστική αναγκαιότητα αλλά πολιτική επιλογή μιας ανάλγητης κυβέρνησης με σωρεία αντίστοιχων νομοθετημάτων. Πρόκειται, δε, για την πιο βίαιη αναδιανομή πλούτου από τον 2ο παγκόσμιο πόλεμο, ο οποίος πλούτος γνωρίζουμε καλά πού θα καταλήξει.

Απέναντι στους Πάτσηδες κάθε λογής και τους servicers που εκβιάζουν τηλεφωνικά ή και, όπως είδαμε σε πρόσφατες εικόνες, πολίτες με εξώσεις και χρήση αστυνομικών μέσων σαν να επρόκειτο για εγκληματίες του κοινού ποινικού Κώδικα, ο ΣΥΡΙΖΑ- ΠΣ έρχεται να αντιπαραθέσει το αυτονόητο, το ουσιαστικό δικαίωμα της κατοικίας σε κάθε πολίτη.

Απαιτείται άμεση νομοθετική ρύθμιση προκειμένου ο δανειολήπτης να μαθαίνει σε ποια τιμή μεταβιβάστηκε στο δάνειό του, με επαναφορά της νομικής προστασίας της πρώτης κατοικίας και την υποχρεωτικότητα στον πιστωτή να κάτσει στο τραπέζι της ρύθμισης. Σκεφτείτε μόνο σε πόσους αυτό θα δώσει τη δυνατότητα σε περίπτωση δικαστικού ελέγχου να ελέγχεται, όχι μόνο η βιωσιμότητα της προτεινόμενης λύσης στα πλαίσια ενός εξωδικαστικού συμβιβασμού, αλλά και το ίδιο το fund ή η τράπεζα ή ο servicer αν προχωρούν σε καταχρηστικές μεταβιβάσεις και αν παραβιάζουν τη συνταγματικά κατοχυρωμένη αρχή της αναλογικότητας και οι προτάσεις αυτές να είναι γνωστές και στους δανειολήπτες προκειμένου να μπορούν να πάρουν τις αποφάσεις του.