Δευτέρα 22 Αυγούστου 2016

Εννέα νέα Τμήματα Ένταξης για μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στην Ήπειρο


Εννέα νέα Τμήματα Ένταξης, αναμένεται να ανοίξουν τις πόρτες τους στους μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή/και αναπηρία, σε ολόκληρη την Ήπειρο, επιδιώκοντας να αναβαθμίσουν την ειδική αγωγή στην περιοχή μας.

Τα Τμήματα αυτά, θα παρέχουν ουσιαστική εκπαιδευτική παρέμβαση με ατομικά ή ομαδικά προγράμματα εκπαίδευσης εντός του σχολικού ωραρίου.

Όση ώρα ο μαθητής με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, παραμένει και διδάσκεται στο Τμήμα Ένταξης, ουσιαστικά δουλεύει «επικεντρωμένα» στις εντοπισμένες μαθησιακές του δυσκολίες αναπτύσσοντας, για παράδειγμα, την ικανότητα ορθογραφημένης γραφής, ικανοποιητικής ανάγνωσης, στρατηγικών κατανόησης για επαρκέστερη κειμενική επεξεργασία, μεταγνωστικών προσεγγίσεων κ.ά. και αυτό έχει θετικό αντίκτυπο σε όλα τα μαθήματά του.

Πρόκειται σαφώς, για μια θετική εξέλιξη, καθώς υπό την ομπρέλα της συνεκπαίδευσης μαθητών με ειδικά προβλήματα με τους υπόλοιπους μαθητές της τάξης, η οποία εφαρμόζεται σε πολλά πολιτισμένα κράτη του κόσμου με υποδομές, στην Ελλάδα της ύφεσης με τη σχεδόν παντελή έλλειψη υποδομών τα παιδιά με μαθησιακές ανάγκες «σπρώχνονται» στις ήδη υπερπληθείς σχολικές τάξεις. Με υπερφορτωμένο το σχολικό πρόγραμμα, που ήδη καταγγέλλεται από τους εκπαιδευτικούς ότι είναι προσανατολισμένο στο να ευνοεί μόνο τους καλούς μαθητές.

Ωστόσο, σε περιβάλλον Μνημονίων και περικοπών και με τις υποδομές να είναι ελλιπείς, προκύπτουν πολλά ερωτηματικά, για την κάλυψη των εκπαιδευτικών αναγκών από εκπαιδευτικούς, αλλά και το ρόλο τους.

Τα νέα Τμήματα

Μετά την τροπολογία που είχε περάσει πριν από μερικούς μήνες το υπουργείο Παιδείας, δεχόμενο πληθώρα αντιδράσεων για συρρίκνωση της Ειδικής Αγωγής, δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης η Κοινή Υπουργική Απόφαση «Ιδρύσεις, Συγχωνεύσεις - Μετονομασίες και Καταργήσεις Τμημάτων Ένταξης Σχολικών Μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης».

Στην Ήπειρο, σε αντίθεση με άλλες περιοχές δεν έχουμε καταργήσεις ή συγχωνεύσεις.

Έτσι, ιδρύονται, από το σχολικό έτος 2016-2017, Τμήματα Ένταξης στα Νηπιαγωγεία και στα Δημοτικά Σχολεία των παρακάτω Διευθύνσεων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, ανά Περιφερειακή Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, ως ακολούθως:

-Στη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ιωαννίνων

- στο 2ο 6/θ Δημοτικό Σχολείο Ανατολής Τ.Ε.

- στο 16ο 12/θ Δημοτικό Σχολείο Ιωαννίνων

- Στη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας  Εκπαίδευσης Πρέβεζας

- στο 3ο 6/θ Δημοτικό Σχολείο Φιλιππιάδας Τ.Ε.

- στο 2ο 6/θ Δημοτικό Σχολείο Καναλλακίου

Στη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Άρτας

- στο 8/θ Ολοήμερο Δημοτικό Σχολείο Κωστακιών Άρτας Τ.Ε.

- στο 7ο 12/θ Ολοήμερο Δημοτικό Σχολείο Άρτας

Στη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Θεσπρωτίας Τ.Ε.

στο 2ο 3/θ Νηπιαγωγείο Ν. Σελεύκειας Τ.Ε.

στο 9/θ Δημοτικό Σχολείο Γραικοχωρίου Τ.Ε.

στο 3ο 12/θ Δημοτικό Σχολείο Ηγουμενίτσας

«Αγκάθι» οι προσλήψεις

Αυτό που απομένει, είναι η πρόσληψη προσωπικού για να καλύψει τις νέες θέσεις εργασίας που θα δημιουργηθούν, με το υπουργείο να κάνει λόγο για 5.000 άτομα, την ώρα που οι εκπαιδευτικού έχουν διαφορετική άποψη, σημειώνοντας ότι με το νέο νόμο κανείς δεν αναμένει προσλήψεις περισσοτέρων από 1.500 αναπληρωτών πανελλαδικά.

Την ίδια στιγμή, ο χαρακτήρας και ο προσανατολισμός των Τμημάτων Ένταξης θα είναι διαφορετικός, αφού ανατίθεται στους εκπαιδευτικούς που υπηρετούν σε αυτά, ρόλος part time παράλληλης στήριξης μειωμένου αριθμού μαθητών σε κάθε σχολική μονάδα.

«Η μη αποδοχή της αναπηρίας ως πραγματικού γεγονότος οδηγεί στην υποβάθμιση της ανάγκης για κατάλληλα εκπαιδευτικά προγράμματα και πλαίσια και στοχεύει στην ‘εξεύρεση λύσης’ για τον μαθητικό αυτό πληθυσμό που θα είναι όσο το δυνατόν ‘φτηνότερη’ για το κράτος. Η αντίληψη αυτή δεν υπερασπίζει τα εκπαιδευτικά δικαιώματα των μαθητών με αναπηρίες και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, αντίθετα οδηγεί στην περιθωριοποίησή τους και στην έξοδό τους από το σχολείο» επισημαίνουν οι εκπαιδευτικοί.

Το υπουργείο πάντως, υπερασπίζεται τις αλλαγές, επισημαίνοντας σε ανακοίνωσή του ότι «σε συνθήκες κρίσης και δημοσιονομικών πιέσεων το ΥΠ.Π.Ε.Θ. αυξάνει κατά 20% τα Τμήματα Ένταξης και κατά 8% τα Ειδικά Σχολεία. Συγκεκριμένα ο τελικός αριθμός των Τμημάτων Ένταξης που ιδρύονται και θα λειτουργήσουν το 2016-17 πέραν των υπαρχόντων είναι 531. Επίσης, ιδρύονται 23 νέες Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και 12 Λυκειακές Τάξεις στα υπάρχοντα Ειδικά Επαγγελματικά Γυμνάσια. Με αυτόν τον τρόπο ενισχύεται σημαντικά το υπάρχον δίκτυο των δομών Ειδικής Εκπαίδευσης και παρέχεται η δυνατότητα φοίτησης και ένταξης των μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στο κατάλληλο γι’ αυτούς εκπαιδευτικό περιβάλλον, σε όλες τις περιοχές της χώρας».

Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας: «Μετά από 8 χρόνια απραξίας και αδιαφορίας για τις συσσωρευμένες και αυξανόμενες ανάγκες της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης, το Υπουργείο αναγνωρίζει την αναγκαιότητα ύπαρξης νέων δομών μαθησιακής υποστήριξης και αποδεικνύει για άλλη μια φορά την έμπρακτη υποστήριξη στην αναβάθμιση της ειδικής εκπαίδευσης και συνολικά της εκπαίδευσης και του εκπαιδευτικού έργου».

Οι αριθμοί

Στη χώρα μας, το 10%-11% του μαθητικού πληθυσμού, δηλαδή σχεδόν 110.000 παιδιά από τα περίπου 1.200.000, χρειάζονται ειδική αγωγή, σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Παιδείας από το εκπαιδευτικό δίκτυο «Ευρυδίκη». Πάνω από τους μισούς, περί τις 50.000-60.000, δεν ακολουθούν κάποιο είδος καθημερινής σχολικής εκπαίδευσης επειδή δεν έχει γίνει διάγνωση.

Εκατομμύρια ευρώ έχουν δοθεί τα τελευταία 20 χρόνια από την Ευρωπαϊκή Ένωση στην Ελλάδα για την αντιμετώπιση της ειδικής αγωγής. Εν τούτοις, οι υποδομές κατατάσσουν τη χώρα στις τελευταίες θέσεις της ΕΕ.

Παράλληλα, όλο και περισσότεροι εκπαιδευτικοί ειδικής αγωγής υποβάλλουν αίτηση για πρόσληψη. Το 2009 ήταν 480 ενώ εφέτος 6.000 και, όπως υπολογίζουν υπάλληλοι των αρμοδίων υπηρεσιών, ίσως την επόμενη χρονιά να έχουν 7.000-8.000 αιτήσεις.

Με νόμο του 2011 άνοιξε ένα «παράθυρο» καθώς έχει θεσπιστεί η δυνατότητα πρόσληψης εκπαιδευτικών όλων των ειδικοτήτων σε θέσεις ειδικής αγωγής στα ειδικά σχολεία επειδή καλύπτονταν γρήγορα οι πίνακες των εξειδικευμένων. Όπως λένε υπάλληλοι του υπουργείου Παιδείας με πολυετή πείρα, «στην ειδική αγωγή σήμερα ίσως και οι μισοί από τους εκπαιδευτικούς που έχουν προσληφθεί δεν έχουν τα ειδικά προσόντα να αντιμετωπίσουν παιδιά με αντίστοιχα προβλήματα».

Πηγή